Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Ilmastointilaitteen toiminta perustuu siinä kiertävään kylmäaineeseen. Kylmäainetta haihtuu ilmastointilaitteesta noin 10 prosenttia vuodessa. Kun kylmäaineen vajausta syntyy noin kolmannes, ilmastointilaitteen toiminta heikkenee eikä laite puhalla enää kunnolla kylmää ilmaa.

Laitteessa ja sen putkistossa kiertävän kylmäaineen tehtävänä on myös voidella ilmastointia. Kun kylmäaine vähenee laitteistosta, ilmastointilaitteen kompressorin voitelu heikkenee ja kompressori voi mennä rikki. Ilmastointilaite kannattaa huollattaa myös kustannussäästömielessä, sillä kompressorin rikkoutuessa edessä voi olla jopa yli tuhannen euron lasku.

Jotkut ilmastointilaitehuoltoja tekevät tahot suosittelevat ilmastointilaitteen huoltoa kerran vuodessa, mutta yleinen nyrkkisääntö on, että laite olisi hyvä huollattaa 2-3 vuoden välein. Jos ilmastointilaite lakkaa puhaltamasta kylmää ilmaa, auton kojetaulussa oleva AC-kirjaimin tai hiutaleen kuvalla varustettu nappi kannattaa painaa pois päältä, että mahdollisesti vielä ehjänä oleva kompressori ei mene rikki. Tämän jälkeen auto kannattaa viedä ilmastointihuoltoon, jos laitetta aikoo vielä käyttää. Suurimassa osassa tapauksista, joissa ilmastointilaite ei puhalla kunnolla kylmää, vika johtuu liian vähäisestä kylmäaineesta.

Kuivaimen vaihto on myös yksi tapa varmistaa, että autoosi tuleva ilma on raikasta. Vanhemmissa autoissa suosittelemme kuivaimen vaihtoa. Tämä ei ole kallis toimenpide ja se raikastaa sisäilman varmasti.

Mikäli ilmastointilaite on tyhjä, niin sitä ei voida eika saa täyttää, ennenkuin sen tiiveys on varmistettu. Se tehdään typellä koeponnistamalla.

Käytössämme on täysin automaattinen ilmastoinnin täyttölaitteisto, sekä uusi PureZone ilmanvaihtojärjestelmän puhdistuslaite, jolla auton ilmastointilaitteesta poistetaan sinne pesiytyneet bakteerit.