Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Vaihteisto

Vaihteisto välittää mekaanista momenttia kahden komponentin välillä. Autoissa vaihteistoa käytetään, koska liikkeelle lähdettäessä pyörät pyörivät hitaammin kuin suurella nopeudella ajettaessa. Ykkösvaihde antaa siis suurimman voiman hitaammalla moottorin pyörimisnopeudella, kun taas esimerkiksi kolmas vaihde tuottaa vetäville pyörille vähemmän voimaa suuremmalla pyörimisnopeudella, jolloin auto liikkuu suuremmalla nopeudella. 

Erilaisia vaihteistotyyppejä ovat mm.

  • Käsivalintainen eli manuaalinen vaihteisto
  • Perinteinen automaattivaihteisto
  • Käsinvalinnalla varustettu automaattivaihteisto
  • Suorakytkentävaihteisto (kaksoiskytkinvaihteisto)

Vaihteiston huoltaminen

Yleisin vaihdelaatikolle tehtävä huolto on vaihteistoöljynvaihto. Käsivaihteisiin vaihdelaatikkoihin öljyjä ei yleensä vaihdeta, mutta olisi suositeltavaa vaihtaa vähintään 50 000 - 200 000 kilometrin välein. Vaihdelaatikko pysyy tällöin paremmassa kunnossa ja vaihteiden vaihto on helpompaa. 

Automaattivaihdelaatikkoihin tulisi vaihtaa öljyt huolto-ohjelman tai suositusten mukaisesti, mikä voi vaihdella 20 000 ja 200 000 kilometrin välillä. Joissakin automaattivaihteistoissa on auton eliniän kestävät öljyt, mutta myös ne tulisi vaihtaa viimeistään 200 000 kilometrin kohdalla. Suosituksena voidaan pitää noin 50 000 kilometrin vaihtoväliä automaattisen vaihdelaatikon öljynvaihdolle, jos ei ole varmuutta huolto-ohjelman mukaisesti huoltovälistä.

 

 

Teemme automaattivaihteiston öljynvaihtoa. Palvelumme sisältää automaattivaihteiston pesun ja huuhtelun, vaihteistoöljynvaihdon ja öljyn laadun tarkastuksen. Toteutamme huollot uudella automaattivaihteistoöljyn vaihtoon ja puhdistukseen tarkoitetulla automaattilaitteella. Laitteen avulla vanha likaantunut ja ominaisuutensa menettänyt automaattivaihteistoöljy pystytään vaihtamaan nopeasti, siististi ja koko tilavuudelta. Likaantunut vaihteistoöljy aiheuttaa vakavia ongelmia ja ne tulevat auton omistajalle kalliiksi. Perinteisellä työskentelytavalla vaihdettuna automaattivaihteistoöljyä ei voida vaihtaa kokonaan. Tutkimusten mukaan n. 40% vanhasta öljystä jää järjestelmään.