Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Bensiinikäyttöisten autojen pakokaasumittaukset koskevat vuonna 1978 ja sen jälkeen käyttöönotettuja autoja.


  • Normaalisti huolletut ja kunnossa olevat autot läpäisevät mittauksen yleensä ongelmitta.


Moottorityyppi tai
auton käyttöönottoaika
JoutokäyntiVäh. 2000 r/min
OBDCO (%)HC (ppm)CO (%)HC (ppm)Lambda
Ennen 1.10.1986 - 4,5 1000 - - -
1.10.1986 tai jälkeen - 3,5 600 - - -
Varustettu kolmitoimisella
katalysaattori-laitteistolla
- 0,5 100 0,3 100 1±0,03
Ey-tyyppihyväksytty direktiivin
98/69/Ey-mukaisesti (EURO 3 ja 4)
Tarkastus - - 0,2 100 1±0,03
1.7.2002 jälkeen Tarkastus - - 0,2 100 1±0,03

 

Bensiinikäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastuksessa mitataan joutokäynnillä CO-, HC-, O2- ja CO2 -pitoisuudet ja vastaava moottorin pyörintänopeus (alle 1000 r/min). Kolmitoimisilla katalysaattorilla varustettujen autojen osalta mitataan lisäksi korotettu pyörintänopeus ja sitä vastaavat CO-, HC-, O2- ja CO2- pitoisuudet ja lambda-arvo (polttoaineen ja ilman suhde palamisseoksessa).

Bensiinikäyttöiselle henkilö- ja pakettiautolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (OBD) ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen suoritetaan OBD:n tarkastus ja korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus.


Dieselsavutuksen mittaus


Savutusmittauksen piiriin kuuluvat 1.1.1980 jälkeen käyttöönotetut dieselautot. Mittauksessa tarkastetaan, että moottorin savutus ei ylitä sallittuja enimmäisarvoja. Savutusmittauksessa käytetty menetelmä perustuu EU-direktiiviin.

Mittauksessa kuormittamatonta moottoria kiihdytetään joutokäynnillä säätimen rajoittamalle maksimipyörintänopeudelle. Tällöin syntyvä pakokaasu johdetaan mittauslaitteistoon, joka toimii ns. opasiteettiperiaatteella. Laitteisto mittaa pakokaasun valonläpäisykykyä, josta johdetaan savutusmittauksessa käytettävä k-arvo (yksikkö 1/m). Hyväksymisraja on vapaastihengittävillä dieselmoottoreilla 2,5 m-1 ja turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla 3,0 m-1. Jos henkilöauto on käyttöönotettu 1.1.2006 jälkeen (EURO 4, EURO 5) raja-arvo on 1,5 m-1.

Mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisiä raja-arvoja korkeamman absorptio- eli k-kertoimen, käytetään tuloksen arvostelussa tätä raja-arvoa.

Savutusmittaus on useimmiten ongelmaton ja normaalikuntoiselle moottorille vaaraton tarkastus.


  • Varmimmin raja-arvot alittuvat, kun
    • Noudatat auton huolto-ohjelmaa
    • Vaihdat tai puhdistat ilmansuodattimen säännöllisesti
    • Tarkistat moottorin öljyn ja jäähdytysnesteen määrän
    • Seuraat jakohihnan ikää ja kuntoa
    • Varmistat, että polttoaineen ruiskutuspumpun säädöt ja toiminta ovat kunnossa